3e Competitiewedstrijd HSV Naarden-Bussum

Zondag 7 mei 2017

3e Competitiewedstrijd HSV Naarden-BussumDe 3e wedstrijd HSV Naarden-Bussum is vandaag en ik ben om 05.30 uur onderweg om samen met Richard Roodhorst en Eddie Straub de kant nummers weer op zijn plek te zetten. Als ik om 05.55 uur arriveer op plaats van bestemming zijn ze nog niet aanwezig. Door de afsluiting op de A6, richting Hilversum zijn Eddie en Richard via de A27 gereden en dat viel een beetje tegen qua reistijd. Ze waren daarom pas 06.15 uur aanwezig en na snel overleg, zijn we allemaal een gedeelte gaan uitzetten.

Om 06.35 uur ben ik klaar en heb in een vak nog 2 plekken gesnoeid 3e Competitiewedstrijd HSV Naarden-Bussumom daarna naar de Abri te rijden waar de loting is. Er zijn voor deze wedstrijd 16 personen op komen dagen (Gert-Jan Rebel is op vakantie en Gerard Klomp heeft een andere wedstrijd). Om 07.00 uur weet iedereen waar ze zitten en kunnen we naar de diverse parkeerplaatsen om de boel weer uit te laden en lopend naar de plaats van bestemming te gaan.

Ik heb vandaag nummer 9 en dat is in het “dode stuk” en het toeval wil dat Richard nummer 8 heeft getrokken en Eddie zit op nummer 10. We zijn alle drie om 07.15 uur op onze visplek en hebben dus 3 kwartier om op te bouwen. Ik vis vandaag alleen met de feederhengel en mijn buren hebben zowel de feederhengel en de vaste stok uitgepakt. Ik ben precies om 08.00 uur klaar (pffffffff) en heb drie feeders klaar liggen. Ik heb 2 feeder-hengels klaar gemaakt voor het vissen vlak bij de vestingmuur en de korte feederhengel heb ik klaar liggen om te kijken of de vis zich ophoudt halverwege (zo’n 20 meter uit de kant).

Het weer is redelijk, niet te koud en een lichte bries dwars over het water. Toch denk ik dat het lang kan duren voordat de vis gaat azen, want een voorbijganger heeft veel brasem tussen het riet gezien. Daaruit blijkt dat het paaien van de vis is begonnen en dan eten de vissen niet. Ik heb eerst 2 uur gevoerd en gevist vlak bij de vestingmuur, maar zonder succes. Tussendoor heb ik de plek op 20 meter opgebouwd met voer, aangevuld met casters en pinkies.

Als ik daar ga vissen, krijg ik meteen beet, maar ik merk meteen dat het kleine vis. Ik krijg 3 x achter elkaar beet, maar echt doorbijten is er niet bij. Als ik weer een korf met voer gebracht heb ik het wel raak en een mooie ruisvoorn heeft mijn aas gepakt. Helaas blijft het bij die éne vis en na een uur gok ik maar op de verre plek. Ik doe een dikke worm aan een onderlijn met een hair en hoop op het beste. Bij Eddie begint het wel te lopen en hij vangt in een half uur 2 brasems en een Zeelt, die hij in de onderbuik heeft gehaakt.

Richard vangt ook vlot achter elkaar 2 brasems, maar ik moet wachten tot 12.15 uur voordat ik ook een brasem vang. 10 minuten later vang ik de 2e brasem en om 12.35 uur krijg ik weer beet, maar deze vis lost binnen 3 slagen en daarna is het over bij mij. Ik zie dat Eddie en nog een paar weet te vangen en als het afgelopen is heb ik 3 vissen en ook Richard heeft 3 vissen gevangen.

Eddie heeft nog 7 vissen weten te vangen (ruim 14 kilo) en recht tegenover ons zat Michael Smit en die heb ik een paar keer zien scheppen, dus ook hij heeft vis gevangen. De afstand is echter te ver om te zien hoeveel hij heeft gevangen. Om 13.00 uur is het snel opruimen en gaan we alle drie een vak wegen. Achteraf blijkt dat Eddie 2e is geworden, maar de absolute winnaar is Berend Kwarten, die maar liefst ruim 30 kilo heeft gevangen. Hij heeft na 3 wedstrijden al meer dan 70 kilo vis gevangen en ik kan mij niet heugen dat dat al eerder is gebeurd.

Voor de rest van de vissers is het geduld aardig op de proef gesteld, want de rest van de gewichten variëren van 1 kilo tot iets meer dan 6 kilo. Over 2 weken gaan we het weer proberen en hopelijk gaan de temperaturen omhoog en zal de paai ook over zijn en dan moet het beter gaan met de vangsten.